Ankor en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Myrth E - WaarBenJij.nu Ankor en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Myrth E - WaarBenJij.nu

Ankor en Cambodja

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrth

10 Maart 2018 | Cambodja, Phnom-Penh

Na de vlucht van Laos naar Cambodja valt het direct op dat het in Cambodja een stuk vochtiger en dus warmer is dan de afgelopen dagen. De eerste echte dag in Cambodja mbreng ik door in Ankor, het complex waarin meerdere tempel ruïnes staan. Ik begin mijn dag bij de Ta Prohm tempel, deze is door de jaren heen volledig overwoekerd door de jungle. Een bijzonder gezicht. Op weg naar de volgende tempel maak ik een korte stop bij East Mebon, na een klim met hoge ongelijke tredes heb ik een prachtig uitzicht. Vervolgens rij ik door naar de verst gelegen tempel Banteay Srei, ook wel vrouwentempel genoemd wordt. Deze kleurt in de zon roze. In deze tempel raak je niet uitgekeken door alle kleine details die hierin verwerkt zijn. In de middag bezoek ik in het deel Ankor Thom de Bayon tempel die zich kenmerkt door de honderden buddha gezichten die er in verwerkt zitten. Na deze prachtige tempel sluit ik de dag af in Ankor Wat, met recht dè tempel van Cambodja genoemd. Wat is het er prachtig. Zelf vind ik het een enorme aanrader om met deze tempel je dag af te sluiten. Vele andere mensen starten hun dag hier wat maakt dat het aan het eind van de dag naar verhouding wat rustiger maakt. Wat een bijzondere dag was dit!

De andere dag in Siem Reap besluit ik een tuk tuk met gids te huren en de country side te bezoeken. Een gekke vraag aldus de gids omdat hij meestal de vraag krijgt om naar Ankor te gaan of om een city tour te doen. Na zeker te zijn dat ik juist iets anders wilds zien is hij erg enthousiast om mij een stukje echt Cambodja te laten zien. Een mooie tocht over stoffige B wegen langs meren en rijstvelden waarin waterbuffels tot aan hun oren aan het baden zijn. Dit geeft toch een heel ander beeld van Siem Reap dan de gecreëerde stad wat door de gids ook wel little las Vegas genoemd werd. Ik lunch in een lokaal restaurantje waar ik zonder de gids zeker weten langs gelopen was.

Om in Phnom Penh te komen is het een lange reisdag per bus, onderweg bezoek ik de floating village en de spider market waar, zoals de naam al doet vermoeden, gefrituurde spinnen verkocht worden. Ik laat me vertellen dat wanneer het koeler is deze ook levend gegeten worden. Een extra reden om blij te zijn met de 36 graden dus!! Na een stukje poot te hebben geproefd reis ik verder. In de avond eet ik bij “friends” een restaurantketen dat straatkinderen uit de handen van bendes haalt, laat afkicken van de lijm en een toekomst bied.

In Phnom Penh bezoek ik de killing fields en de Tuol Sleng gevangenis. Indrukwekkend! Dit geeft meer inzicht in de verschrikkelijke tijd dat Pul Pot aan de macht stond en 1/3 van de bevolking op gruwelijke wijze vermoordde. Plekken om stil van te worden.
Phnom Penh is verder een enorme stad die aangeschreven staat als een van de gevaarlijkste van zuid oost Azië, iets wat ik tijdens mijn verblijf gelukkig niet gemerkt heb.

Cambodja is een prachtig land maar met helaas een verschrikkelijke geschiedenis die tot op heden nog pijnlijk zichtbaar is in het enorme verschil tussen arm en rijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Azië 2018

Een maand backpacken in Azië

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2018

Ankor en Cambodja

03 Maart 2018

Rust in Laos

26 Februari 2018

Van de chaos naar de rust

23 Februari 2018

Begin van mijn reis
Myrth

Actief sinds 12 Feb. 2018
Verslag gelezen: 1075
Totaal aantal bezoekers 5180

Voorgaande reizen:

19 Februari 2018 - 17 Maart 2018

Azië 2018

Landen bezocht: